Τα είδη συμπλεκτών που χρησιμοποιούνται στα σύγχρονα αυτοκίνητα είναι οι εξής:
- Ο μηχανικός συμπλέκτης (ξηρός και υγρός)
- Ο ηλεκτρομαγνητικός συμπλέκτης. Χρησιμοποιείτε σε αγωνιστικά αυτοκίνητα ή σε CVT κιβώτια με μικρά φορτία.
- Ο υδραυλικός μετατροπέας ροπής. Χρησιμοποιείται κατά κύριο λόγο σε αυτόματα και ημιαυτόματα κιβώτια ταχυτήτων. Η μεταφορά της κίνησης γίνεται χωρίς εξωτερική επέμβαση, όπως στους μηχανικούς δίσκους, αλλά εξαρτάται και από τις στροφές εξόδου του κινητήρα.
- Ο αυτόματος συμπλέκτης. Τα κιβώτια που χρησιμοποιούν αυτόματο συμπλέκτη βασίζονται στα αντίστοιχα μηχανικά χειροκίνητα, με τη διαφορά ότι ο οδηγός δεν αλλάζει ταχύτητα πατώντας το πεντάλ του συμπλέκτη, παρά μόνο μετακινώντας τον επιλογέα ταχυτήτων στην επιθυμητή σχέση. Ουσιαστικά σ’αυτήν την περίπτωση έχουμε ένα μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων με αυτοματοποιημένη ενεργοποίηση του συμπλέκτη.
- Τα συστήματα διπλού συμπλέκτη. Πρόκειται για κιβώτια αυτόματης σύμπλεξης με κύριο χαρακτηριστικό ότι ουσιαστικά ο δευτερεύοντας άξονας είναι χωρισμένος σε δύο. Το κάθε τμήμα παίρνει κίνηση από τον πρωτεύοντα άξονα μέσω του δικού του συμπλέκτη, ενώ ο ένας έχει τις μονές και ο άλλος τις ζυγές σχέσεις. Στο τέλος και οι δύο άξονες μεταφέρουν την κίνηση σε έναν κοινό άξονα εξόδου.
Ανεξάρτητα, πάντως, από τον τύπο του συμπλέκτη που χρησιμοποιείται, οι πιο συνηθισμένη βλάβες που παρουσιάζονται, είναι η ολίσθηση ή “πατινάρισμα”. Για να αποτρέψετε την πρόωρη φθορά τους:
- Μην παραμελείτε τα σέρβις του συστήματος. Η μέση διάρκεια ζωής της πλάκας πίεσης, του δίσκου, του ελατηρίου τού διαφράγματος και του ρουλεμάν του συμπλέκτη, είναι σχεδόν η ίδια, κοντά στα 100.000 με 150.000 km. Έτσι, για να αυξήσετε όσο το δυνατόν περισσότερο τη διάρκεια λειτουργίας του συστήματος, θα πρέπει πάντα να τα ελέγξετε ή να αντικαθιστάτε τα τμήματά του σε μεγάλο σέρβις των 90 000-100 000 km.
- Ελέγχετε πάντα τη στεγανότητα των τμημάτων και των μηχανισμών του οχήματος. Οι χαμηλής ποιότητας ή χαλασμένες φλάντζες του κινητήρα και του κιβωτίου ταχυτήτων, η διαρροή λαδιού από τη φλάντζα του άξονα εισόδου ή από τη φλάντζα του στροφαλοφόρου άξονα και η απώλεια στεγανότητας του υδραυλικού ενεργοποιητή, επιφέρουν το λάδωμα των επιφανειών τριβής.
- Επιλέξτε ανταλλακτικά που να συνάδουν με το στυλ οδήγησής σας. Ο κλασσικός συμπλέκτης που διαθέτει επενδύσεις τριβής από σύνθετο υλικό, είναι κατάλληλος για ήρεμη και απαλή οδήγηση. Διαθέτει τον ιδανικό συντελεστή τριβής, χαμηλή θερμοκρασία λειτουργίας και είναι οικονομικός. Παρ’ όλα αυτά, όλα τα σπορ αυτοκίνητα, θα πρέπει να εξοπλίζονται με κάποιο ειδικό συμπλέκτη, σχεδιασμένο με αντοχή στα μεγάλα φορτία. Οι επενδύσεις του κατασκευάζονται από υλικά με προσθήκη άνθρακα και κέβλαρ και από μείγμα χαλκού, αλουμινίου, χυτοσιδήρου και κεραμικών. Έτσι, διαθέτει μεγαλύτερη αντοχή στις ιδιαίτερα υψηλότερες θερμοκρασίες και τη φθορά, και είναι ιδανικός για την επιθετική οδήγηση.
- Ελέγχετε πάντα τη σωστή ρύθμιση της διαδρομής του πεταλιού. Η κοντύτερη διαδρομή του πεταλιού, δεν επιτρέπει την πλήρη αποσύνδεση του συμπλέκτη. Έτσι, επέρχεται πρόωρη φθορά των επενδύσεων τριβής και ενδέχεται να προκληθεί υπερθέρμανση και παραμόρφωση του δίσκου του συμπλέκτη.
- Να χρησιμοποιείτε πάντα τα λάδια συμπλέκτη που συνιστά ο κατασκευαστής. Μην ανακατεύετε υγρά διαφορετικής σύνθεσης. Οι επιθετικές ενώσεις που δημιουργούνται από την ανάμειξη ή τα συστατικά που περιέχονται στη συγκεκριμένη κατηγορία υγρών, ενδέχεται να καταστρέψουν τον ενεργοποιητή του υδραυλικού συμπλέκτη.