Ο σκοπός του συστήματος διεύθυνσης είναι να επιτρέπει στον οδηγό να ελέγχει την κατεύθυνση του αυτοκινήτου, στρίβοντας τους διευθυντήριους τροχούς, όποτε αυτό είναι αναγκαίο.
Σήμερα, οι επικρατέστεροι τύποι που χρησιμοποιούνται είναι:
- Ο τύπος μηχανισμού διεύθυνσης με οδοντωτό τροχό και οδοντωτό κανόνα και άξονα (κρεμαγιέρα)
- Ο τύπος της “πυξίδας διεύθυνσης” με ατέρμονα κοχλία κίνησης, περικόχλιο και ανακυκλούμενα (περιστρεφόμενα) σφαιρίδια.
Οι συνηθέστερες βλάβες που παρουσιάζει το σύστημα διεύθυνσης είναι:
- Η παρουσίαση υπερβολικού κενού (“τζόγου”) στο βολάν του τιμονιού,
- Η σκληρή διεύθυνση (“βαρύ τιμόνι”),
- Η τάση εκτροπής του οχήματος (το όχημα δηλ. παρουσιάζει την τάση να μην ακολουθεί την επιθυμητή από τον οδηγό κατεύθυνση),
- Το μονόπλευρο “τράβηγμα” του τιμονιού,
- Το τρεμούλιασμα (“κοσκίνισμα”) του τιμονιού,
- Το “κλώτσημα” του τιμονιού που παρουσιάζεται, όταν, ξαφνικά, οι διευθυντήριοι τροχοί συναντήσουν κάποιο εμπόδιο.
Τα προβλήματα που δημιουργούνται εξαιτίας της αντικανονικής ευθυγράμμισης είναι:
- Δύσκολη οδήγηση
- Έλλειψη σταθερότητας του οχήματος
- Κακή επαναφορά του στις στροφές
- Πρόωρη φθορά του μοχλικού συστήματος και των ελαστικών
- Αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου
Η Αντλία του Υδραυλικού Τιμονιού θα πρέπει να επιθεωρείται σε κάθε διάστημα προγραμματισμένης τακτικής συντήρησης. Σημάδια τα οποία υποδεικνύουν κάποιο πρόβλημα με την Αντλία του Υδραυλικού Τιμονιού είναι:
- Απαιτείται μία διπλάσια προσπάθεια για να στρίψει το τιμόνι
- Ανώμαλη υποβοήθηση του υδραυλικού τιμονιού
- Ένας δυνατός ήχος βουίσματος, τροχίσματος ή βογκητού μέσα στον χώρο του κινητήρα
- Ένας ιμάντας κίνησης της αντλίας που σκούζει
- Μειωμένος έλεγχος διεύθυνσης του αυτοκινήτου
- Συχνό συμπλήρωμα του δοχείου του υγρού
- Κηλίδες υγρού ενώ το αυτοκίνητο είναι σταθμευμένο
- Καπνός ή και οσμή καμένου υγρού
Ο Μπιλιοφόρος Ημιαξονίου και οι Φούσκες θα πρέπει να επιθεωρούνται για φθορά σε κάθε διάστημα προγραμματισμένης τακτικής συντήρησης. Σημάδια τα οποία υποδεικνύουν ένα πρόβλημα με τον Μπιλιοφόρο είναι:
- Αύξηση στους κραδασμούς και στο τράνταγμα κατά τη διάρκεια της επιτάχυνσης
- Θόρυβος κλικ και στρίγκλισμα στις χαμηλές ταχύτητες
Διάρκεια ζωής του μπιλιοφόρου μειώνεται σημαντικά εξ αιτίας της ραγισμένης Φούσκας του μπιλιοφόρου
Εκτίμηση κατάστασης Συστήματος Διεύθυνσης.
Για να γίνουν σωστά οι εκτιμήσεις κατάστασης συστήματος και οι ρυθμίσεις ευθυγράμμισης από τεχνικούς μας πραγματοποιούνται προκαταρκτικοί έλεγχοι:
- Της πίεσης των ελαστικών
- Για έντονα ανομοιόμορφη φθορά των πελμάτων των ελαστικών
- Μορφής πέλματος των ελαστικών του ίδιου άξονα (τα ελαστικά πρέπει να είναι των ιδίων διαστάσεων και να έχουν την ίδια σχεδίαση πέλματος)
- Ακτινικού και αξονικού “παιξίματος” του τροχού (εάν δηλ. η ζάντα είναι παραμορφωμένη ή υπάρχει ανομοιόμορφη φθορά στο πέλμα του ελαστικού)
- Για υπερβολικές ανοχές (τζόγο) στα ρουλεμάν των τροχών
- Για ανοχές στο μοχλικό σύστημα του συστήματος διεύθυνσης
- Για ανοχές, φθορά ή παραμόρφωση των τμημάτων που σχετίζονται με την εμπρόσθια ανάρτηση
- Των αποσβεστήρων των ταλαντώσεων (αμορτισέρ)
- Της πλάγιας κλίσης του αμαξώματος
- Για διαφορά μεταξύ του αριστερού και του δεξιού μεταξονίου
Το Σύστημα Διεύθυνσης είναι ζωτικής σημασίας για τον έλεγχο του αυτοκίνητου σας. Η ικανότητα να το χειρίζεστε με ασφάλεια και αυτοπεποίθηση, ιδιαίτερα όταν αναπτύσσετε μεγάλη ταχύτητα, θα κάνει ακόμα πιο απολαυστικές τις μετακινήσεις σας . Ο έλεγχος του συστήματος διεύθυνσης πριν από κάθε ταξίδι, καθώς και η τακτική συντήρησή του, θα σας εξασφαλίσουν σωστή λειτουργία, μακροχρόνια απόδοση, εξοικονόμηση καυσίμου και την αφάλια σας.